Forma doučování
Všeobecně
Doučování matematiky a fyziky má, oproti např. výuce jazyků, některá specifika. Vzhledem k tomu, že jde o předměty vyžadující po adeptech především porozumění jejich tématům, optimální forma doučování je konzultace. Je žádoucí, aby si žák předem připravil otázky, či seznam příkladů, které je třeba probrat. Schopnost žáka klást dotazy podstatně zvětšuje pravděpodobnost toho, že doučování splní svůj účel.
To platí hlavně pro středoškoláky a v ještě větší míře pro studenty vysokých škol technického směru, kde se schopnost o problémech samostatně přemýšlet víceméně již předpokládá.
Doučující samozřejmě poskytne trpělivý výklad probíraných partií komukoliv; upozorňuje jen, že aktivní spolupráce žáka na svém doučování je nejpřínosnější.
Doučující má maximální pochopení i pro ty, které matematika nezajímá (což se mimochodem týká většiny "zájemců" o toto doučování) a kteří potřebují pouze pomoc krátkodobého či jednorázového charakteru; sem spadá např. příprava na písemný test. Zde je však potřeba, aby si žadatel připravil seznam úloh které je třeba procvičit a které jsou typově shodné s příklady, které budou v testu.
Konzultace k počítání příkladů z VŠ, resp. matematické olympiády
Pokud máte zájem o tuto službu, zašlete prosím doučujícímu seznam úloh na jeho adresu , aby mohl lépe zvážit postup vysvětlování jejich řešení. Případně si je nechte rovnou spočítat - viz. násl. odstavec.
Počítání příkladů na zakázku
Doučující nabízí i servis spočívající v komentovaném řešení zadaných úloh. Kalkulace částky za jejich výpočet je stejná jako za doučování:
Částka za vypracování zadaných úloh = počet hodin strávených jejich řešením * cena jedné hodiny distančního doučování.
Pokyny k vykonání opravné zkoušky z matematiky (reparátu)
1) Zkouška obvykle probíhá formou písemné práce Za tímto účelem je žádoucí si od zkoušejícího vyžádat seznam typů příkladů, které budou v písemce - zpravidla shodných s těmi, které byly probírány ve škole, popř. si sehnat řádně vedený sešit, kde jsou tyto úlohy uvedeny.
2) Doučujícího je třeba kontaktovat včas, aby všechny zmíněné příklady byly včas probrány, včetně nezbytného výkladu a pokud možno všechny procvičeny. Čím dřív, tím lépe. V případě nedodržení těchto zásad je úspěšné vykonání zkoušky problematické.
Distanční vyučování
Distanční vyučování je méně hodnotnou, leč často jedinou alternativou pro žáky mimo Karlovy Vary a blízké okolí. Vzhledem k jeho povaze (informace plynou hlavně jedním směrem; od doučujícího směrem k žákovi a zpětná vazba opačným směrem je oslabená) má toto doučování spíš charakter konzultace, při které je žádoucí předem si připravit otázky a příklady, které je třeba osvětlit a spočítat.
K přenosu obrazu a zvuku využívám mobilní aplikaci Whatsapp. V zásadě jsou možné následující dva způsoby výuky na dálku:
1) K výkladu používám bílou tabuli, na kterou píšu tmavým fixem.
2) Druhou variantou výuky je probrání a vysvětlení postupu řešení zaslaných úloh z papíru, na kterém jsou předem vypočítány. Po doučování budou fotografie vyřešených příkladů žákovi zaslány. Tento způsob komunikace je však nákladnější poněvadž do kalkulace výše platby za doučování je zahrnut i čas nutný k vyřešení příkladů.
Záleží pak na vás, který způsob výuky vám vyhovuje víc.
Maturita z matematiky
K jejímu zvládnutí je přirozeně třeba znát učivo ze základní školy. Avšak značná část adeptů na vykonání této zkoušky tuto podmínku bohužel nesplňuje.
Pokud máte mezery i v učivu prvního stupně ZŠ (např. neznalost základních početních úkonů či převodů jednotek), pravděpodobnost vykonání maturitní zkoušky z matematiky je velmi malá. Dle mých zkušeností slabí žáci nezískávají v písemném testu potřebný počet bodů a zkouška pro ně končí fiaskem.
Zvažte tedy proto pečlivě úroveň vašich znalostí z tohoto předmětu. Včasný dobrý úsudek vám může ušetřit námahu, peníze, čas a nakonec zklamání.